Læs evt. Børnelægens Tips: HER
Temperaturen siger ikke noget om, hvor sygt barnet er, men er en nødvendig og nyttig oplysning.
Tag altid gerne temperaturen inden du ringer til lægen og oplys, hvor på kroppen den er taget og hvad den måler.
Hos syge børn er vurderingen af deres almene tilstand af stor betydning. Et barn der leger, ser TV eller hører radio, er kun sjældent alvorligt sygt.
Kan barnet afledes ved at læse højt for det eller lege med det, er det også et godt tegn. Man siger, at barnets almene tilstand er god, når det, som overfor beskrevet, kan lege, drikke og afledes, også selv om barnet ikke er så kvikt, som når det er helt raskt.
Når et barn er ved at blive sygt, bliver det ofte mat, pylret, uroligt eller grædende. Små børn kan undertiden klage over ondt i maven eller kaste op, også selvom det ikke drejer sig om en sygdom i maven. Større børn klager ofte over hovedpine og vil ikke spise eller lege.
Feber er tegn på, at barnet har en infektion. Temperaturen siger ikke noget om, hvor sygt barnet er, men er en nødvendig og nyttig oplysning.
Mange børn vil ikke spise, når de er syge. Det gør ikke så meget, så længe barnet bare får væske. Har barnet feber, er det særligt vigtigt, at de får væske. Det er et godt tegn, hvis barnet har flere vandladninger om dagen, det betyder nemlig, at barnet får nok at drikke.
Nogle sygdomstegn er tegn på, at barnet er så medtaget af sin sygdom, at du straks skal kontakte lægen:
Sløv/apatisk: Barnet vil f.eks kun ligge i sengen og ikke lege.
Drikker og tisser ikke: De fleste syge børn vil ikke spise, men kan lokkes til at drikke. Hvis barnet ikke drikker, kommer det i underskud med væske, og så ophører vandladningen. Maven forstoppes.
Irritabel: Barnet reagerer med irritation overfor lys og lyd.
Gusten og bleg: Barnets farver er dårlige.
Besværet vejrtrækning
Kan ikke sætte panden ned mod knæene eller se ned på navlen
Punktformede røde prikker i huden: Prikkerne forsvinder ikke, hvis man trykker et brilleglas mod prikkerne i huden og ser igennem glasset.
Se evt. mere her: LINK